Zakelijke en fiscale adviezen
In mijn vorige banen heb ik de nodige kennis en ervaring opgedaan, waarvan ik heb gemerkt dat (startende) ondernemers daar profijt van kunnen hebben. Ik ben goed in het schrijven van wervende teksten, ik heb wat verstand van belastingzaken en (financiële) administratie en ik ben voldoende thuis in de marketing om beginnende ondernemers ook de weg te kunnen wijzen naar de beste en de goedkoopste aanpak om hun beoogde klanten te bereiken. Na mijn pensionering heb ik enkele starters geadviseerd en begeleid. Ik weet nu hoe je een goed doortimmerd ondernemingsplan opstelt dat banken en andere financiers voldoende houvast geeft. Ik heb er nog heel veel meer van geleerd. Niet alleen hoe je de zaken het beste kunt opzetten en aanpakken, maar vooral ook waar de valkuilen liggen en wat je beter niet kunt doen. Voor alle soorten teksten kun je terecht bij TeMa Teksten.
Op deze webstek geef ik graag wat algemene tips en adviezen plus een controlelijst met de belangrijkste aandachtspunten bij het opzetten van een eigen bedrijf. Ik ben beschikbaar voor verdere advisering en ondersteuning.
Algemene aandachtspunten:
· Pak het vanaf de start professioneel aan. Blijf uit de hobbysfeer.
· Zorg voor voldoende financiële reserves. Ga ervan uit dat er zeker de eerste twee jaar geld bij moet.
· Investeer! Schaf meteen vanaf de start de juiste en de goede spullen aan.
· Als de risico’s niet te groot zijn en/of de aansprakelijkheid bij een mislukking geen persoonlijk financieel drama betekent (huwelijkse voorwaarden!) kies dan als ondernemingsvorm de eenmanszaak met zijn grote fiscale voordelen.
· Neem geen personeel in dienst. Als extra menskracht is vereist, werk dan met freelancers. Zie ook de checklist hieronder
· Maak een bedrijfsplan, ook al zou er geen externe financiering nodig zijn. Een paar jaar vooruitkijken bij de start van een bedrijf kan geen kwaad en het scherpt de (unieke) propositie aan.
· Ontwikkel een stevige marketingaanpak, zeker voor de aanloopperiode. Leg die liefst vast in een marketingjaarplan.
· Schrijf profielschets en plannen steeds in heldere, voor de leek begrijpelijke taal op. Dat helpt om vanuit de optiek van de potentiële klant te denken en het scheelt later dubbel werk doordat teksten ook voor promotionele uitingen en voor de inrichting van de website bruikbaar zijn.
· Zet een goede financiële en klantenadministratie op en houd die goed bij. Een dure boekhouder is niet nodig: vrijwel de gehele administratie is ook voor een leek goed te doen, met inbegrip van de (drie)maandelijkse BTW-aangifte. Alleen voor de jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting is uitbesteding aan een boekhouder aan te bevelen.
· Blijf flexibel: let scherp op de signalen uit de markt en uit de bedrijfsvoering en speel daar waar nodig snel op in.
· Wees via zoveel mogelijk kanalen steeds optimaal bereikbaar.
Checklist voor starters
1. Regel de aanvraag van de ondernemersstatus bij de Belastingdienst. Een startende ondernemer moet zich laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Die regelt bij de inschrijving ook de aanmelding als ondernemer voor de BTW bij de Belastingdienst.
Dit betekent nog niet dat je ook geldt als zelfstandige ondernemer voor de inkomstenbelasting. Het kan dus zijn dat iemand voor de BTW wel een ondernemer is, maar voor de inkomstenbelasting niet (men loopt dan tal van fiscale faciliteiten mis). Een ondernemer voor de inkomstenbelasting is wel bijna altijd ook ondernemer voor de BTW. Wie beoordeeld is als ondernemer voor de BTW krijgt een BTW-nummer toegewezen van de Belastingdienst.
2. De Kamer van Koophandel heeft ook een starterspakket voor ondernemers beschikbaar met informatie over onder meer financiële faciliteiten voor starters. De website www.kvk.nl bevat een uitvoerig stappenplan voor het opzetten van een eigen bedrijf en een model voor een ondernemingsplan.
3. Als je als zelfstandig ondernemer, zzp’er of freelancer aan de gang gaat of als je gaat samenwerken met andere zelfstandige ondernemers, sluit dan een degelijke overeenkomst met je opdrachtgevers en/of met je partners met alle ingrediënten die voorkomen dat jouw relatie met de opdrachtgevers of met je samenwerkingspartners als een (fictief) dienstvereband wordt aangemerkt, met alle risico’s vandien voor navorderering van loonheffing en sociale premies en/of het met terugwerkende kracht verliezen van je fiscale voordelen als zelfstandige ondernemer. Op de website van de Belastingdienst staan voorbeelden van zulke overeenkomsten.
4. Stel een profielschets op van het te starten bedrijf met de volgende onderdelen:
- Korte schets van de kern van het bedrijfsconcept, de propositie.
- Beschrijving van het product of de dienst
- Beschrijving van de doelgroep
- Beschrijving van de markt, de concurrentie, het intermediair
- Beschrijving van de beoogde marketingaanpak
- Laat de schets uitmonden in de bedrijfsmissie, die in één pakkende zin neerlegt wat wordt geboden, hoe en voor wie.
5. Bedenk een pakkende, aansprekende, korte en kernachtige bedrijfsnaam. Liefst moet uit die naam direct duidelijk worden wat het bedrijf doet en biedt. De naam moet uiteraard aanspreken bij de doelgroep en verder ook onderscheidend zijn t.o.v. de concurrentie, deponeerbaar zijn als webdomein en als merk. Test de conceptnaam of –namen uit bij zoveel mogelijk relevante mensen en neem ook flink wat tijd om ‘m zelf te beproeven – na te gaan of hij ook na verloop van tijd goed in de mond blijft liggen en goed blijft aanvoelen. Nog steeds is te overwegen de naam met een A te laten beginnen, ook al is is de alfabetische ingang door de opmars van het zoeken via internet veel minder belangrijk geworden voor het verkrijgen van aandacht vanuit de markt.
6. Formuleer een korte, kernachtige slogan die de naam koppelt aan de bedrijfsactiviteit en die in alle bedrijfsuitingen verschijnt.
7. Ontwikkel een aansprekend en bij de gekozen bedrijfsnaam passend logo, want beeld spreekt nu eenmaal altijd meer aan dan tekst. Laat het ontwerp maken door een professioneel bureau. Overweeg de inschakeling van Trance Form, www.tranceform.nl (zie ook punt 13: webbouw). Kies in samenhang hiermee liefst ook enkele andere kenmerkende elementen van een huisstijl (vorm, kleur, belettering) om eenheid te waarborgen in alle bedrijfsuitingen.
8. Leg de bedrijfsnaam als internetdomeinnaam vast. Uiteraard is van tevoren nagegaan of die naam nog beschikbaar is. Daarvoor zijn op het internet diverse mogelijkheden.
9. Overweeg de bedrijfsnaam en eventueel het logo als merk te deponeren. Dat hoeft niet via een duur bureau, want het is heel goed zelf te doen voor een paar honderd euro via de website van het Benelux-merkenbureau, www.boip.int.
10. Schrijf het bedrijfsplan. Dit heeft bijvoorbeeld de volgende structuur:
- Bedrijfsprofiel, schets van het product of de dienst, de propositie en dus ook waar het onderscheid zit met het bestaande aanbod. Deze paragraaf kan grotendeels worden ontleend aan de startprofielschets (punt 5).
- Beschrijving van de markt en de potentiële afnemers, de doelgroep.
- Korte schets van de beoogde marketingaanpak, ook die in de lanceringsfase, inclusief kostenplaatje (zie Marketingplan, punt 11).
- Inventarisatie van de benodigde bedrijfsmiddelen en overige aanloopkosten: investeringsplan.
- Exploitatiebegroting over de eerste jaren: raming van inkomsten, kosten, incl. afschrijvingen op de geplande investeringen.
- Liquiditeits- en financieringsbegroting.
11. Schrijf het marketingplan uit. Dit heeft in elk geval de volgende onderdelen:
- Uitwerking van de marktbeschrijving
- Idem van de doelgroepbeschrijving
- Opsomming van de voorgenomen inzet van de marketinginstrumenten in de lanceringsfase en daarna structureel.
- Kostenramingen voor zowel initieel als structureel
- De extra financieringsbehoefte die uit het marketingplan voortvloeit moet uiteraard worden meegenomen in het investeringsplan (initieel), de exploitatiebegroting en de liquiditeits-/financieringsbegroting (punt 10).
12. Zoek een financier als het bedrijfsplan uitmondt in een externe financieringsbehoefte. Denk daarbij onder meer aan de Rabobank en aan Bizner Bank. Beide banken hebben ook uitvoerige startersinformatie in de aanbieding. Is er een mogelijke financier in de familie- of kennissenkring? Denk dan aan de ’tante Agaath’-lening (zie website Belastingdienst). Of aan crowdfunding via de sociale media.
13. Laat een webstek ontwerpen en bouwen. Het belang van een internetstek kan voor de meeste bedrijven tegenwoordig niet overdreven worden. Veel, om niet te zeggen de meeste klanten komen langs deze weg het bedrijf op het spoor en besluiten op basis van wat ze op de webstek voorgezet krijgen of ze er al dan niet mee in zee gaan. Een goede en niet dure webbouwer is www.tranceform.nl. Ook een goede praatpaal om voordat de bouw begint heldere ideeën te ontwikkelen over de inhoud (tekst en beeld), de structuur, de navigatie en de beste manier om met de juiste trefwoorden gevonden te worden door de zoekmachines. Dit bureau is niet alleen goed in (grafisch) ontwerp en in webbouw, maar kan ook prima teksten produceren.
14. Bepaal de relevante sociale media en schakel die zo mogelijk in. Denk aan Facebook, X, Instagram, YouTube en ook aan het zakelijke netwerk LinkedIn.
15. Richt de huisvesting van het bedrijf in. Als je fysiek aan de weg timmert, zorg dan voor een representatieve locatie en ruimte met een goede, bij het bedrijf passende uitstraling. Beknibbel niet op inrichting en inventaris en evenmin op de aanschaf van alle andere benodigde bedrijfsmiddelen. Denk ook aan een uitsluitend voor bedrijfsmatig gebruik ingerichte en opgestelde computer en netwerk, aan een zakelijke telefoon-, eventueel faxaansluiting. De aanschaf van een PIN-apparaat is haast onvermijdelijk: vergelijk goed de diverse aanbiedingen, want er zijn grote kostenverschillen, niet alleen initieel, maar ook qua periodieke lasten. Boven een drempel van zo’n 2000 euro geven bedrijfsinvesteringen recht op belastingaftrek, met extra faciliteiten voor energie- en milieu-investeringen.
16. Regel het benodigde relevante drukwerk. Denk aan briefpapier, factuur, visitekaartjes, afspraakkaartjes, contactkaartjes/formulieren en een bedrijfsfolder en/of vlugschrift. Zorg voor een goede bij het bedrijf passende uitstraling. Ook hier kan www.tranceform.nl goede diensten bewijzen. Een aan te raden drukker is www.lemver.nl.
17. Werk als verbijzondering van het marketingplan een lanceringsplan uit voor de uitrol van de bedrijfsactiviteiten. In het kader hiervan verdienen de volgende punten mogelijk de aandacht:
- Persbericht voor free publicity. Denk ook aan huis-aan-huisbladen die vaak interessante mogelijkheden bieden om bij plaatsing van een advertentie een stuk redactionale ruimte te vullen met tekst en beeld.
- Introductieaanbieding
- Introductie-advertenties: belangrijk is de mediakeuze aansluitend op de gekozen doelgroep.
- Steek geen energie en geld in papieren gidsen. Adverteren is hierin duur en meestal niet interessant. Bedenk dat potentiële klanten nauwelijks meer papieren media gebruiken voor het zoeken van een aanbieder en steeds vaker digitale.
- Eventuele introductiemailing naar intermediair of primaire doelgroep
- Inzet zoekmachinemarketing. Zorg voor een goede positie bij vooral Google. Zorg dat de zoekwoorden waaronder je gevonden wilt worden op de homepage van je website er goed uitspringen. Bij Google zijn goede posities bij de relevante zoektermen in te kopen via haar advertentieservice Adwords. Dit is altijd het proberen waard en hoeft in een proefperiode niets te kosten als je gebruik maakt van een introaanbieding van 50 tot wel 120 euro advertentiegeld, die Google gul rondstrooit.
- Overweeg een speciale landingspagina op de website met alles wat voor een eerste kennismaking en over de eventuele introductieaanbieding van belang is, want uiteraard zijn alle initiële marketingactiviteiten gericht op het genereren van verkeer naar de website.
18. Wees bereikbaar voor alle respons en handel die snel en voortvarend af.
SUCCES!